The short URL of the present article is: http://enekaseazad.ir/00508

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: واردات قطعات خودرو اکنون در دست تعداد معدودی از افراد قرار گرفته و این موضوع یکی از اشکالات اساسی صنعت خودرو در شرایط کنونی است.

به گزارش انعکاس آزاد، حجت‌الاسلام سید جواد حسینی‌کیا، با اشاره به اینکه انحصار به طور قطع فسادآور است، اظهار داشت: واردات قطعات خودرو اکنون در دست تعداد معدودی از افراد قرار گرفته و این یکی از اشکالات اساسی صنعت خودرو در شرایط کنونی است و به طور قطع این امر فسادآور است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اشکال دوم این است که برخی از قطعات خودرو که وارداتی است تازه شروع به بومی‌سازی و ساخت این قطعات در داخل کردیم، گفت: باید خیلی زودتر از اینها به این امر مبادرت می‌کردیم و از سویی دیگر حجم بالای نیروی انسانی، سرانه خودرو را به شدت افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اشکالات اساسی در این حوزه این است که وام‌های بانکی که این افراد گرفتند و نتوانستند پس بدهند تمدید شده و سود این وام‌ها بسیار بالا است، عنوان کرد: این موضوع سرانه تولید خودرو را بالا برده و زیان انباشته‌ای برای خودروسازان به ارمغان آورده است.

حسینی‌کیا با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی باید هزینه‌های مدیریتی خود را کاهش دهد و از سویی برای نیروی مازاد خود چاره‌اندیشی کند عنوان کرد: خودروسازی سایپا اکنون ۱۱ هزار نفر نیروی مازاد دارد که این تعداد نیرو به طور قطع هزینه‌های این خودروساز را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر باید برای وامهای کلانی که به خودروسازان تحمیل شده چاره‌اندیشی شود بیان کرد: خودروسازهای داخلی راهی جز کاهش قیمت، رقابت‌پذیری و صادرات محوری ندارند تا با وجود نیروهای مازاد و وامهای کلان دریافتی بتوانند در چرخه بازار دوام بیاورند.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه افزود: این نکات باید توسط مسئولان مربوطه در صنعت خودروسازی مورد توجه قرار بگیرد زیرا بی توجهی به این موارد صنعت خودرو را به سمتی برده که هزینه تولید خودرو را بسیار بالا برده است و زمانی که هزینه تولید افزایش هزینه خرید خودرو نیز برای شهروندان به تبع سرسام‌آور خواهد شد و عرصه رقابت پذیری در بازار هم کاهش می‌یابد.

وی اظهار کرد: وزیر صنعت، بانک‌ها و نمایندگان مجلس باید دست در دست هم خودروسازی را برای حداقل یک مقطع دوساله کمک کنند تا به جایگاه واقعی خود در منطقه دست یابند و بتوانیم یک خودروی ارزان‌قیمت، صادرات‌محور و رقابت‌پذیر تولید کنیم و تعرفه واردات را به مرحله صفر برسانیم تا خودروی داخلی ما با خودروی مشابه خارجی بتواند رقابت کند.

حسینی‌کیا با بیان اینکه کاهش تعرفه واردات خودرو راهکاری برای ارتقا کیفیت صنعت خودروسازی است افزود: ایجاد رقابت سبب ارتقا کیفیت می‌شود که این موضوع در نهایت به نفع مصرف کننده خواهد بود

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ضرورت حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: نمایندگان مجلس از دولت انتظار دارند که رقابت‌پذیری در صنعت خودرو را فراهم کند و تصدی خود را کاهش و به صفر برساند.

وی از همکاری‌های مشترکی که بین وزارت دفاع با قطعه‌سازان شکل گرفته است خبر داد و اظهار کرد: در جلسه اخیر معاون وزیر دفاع عنوان کرد که در جهت مقابله با تحریم‌ها، مقرر شده در قالب همکاری‌های مشترک بین این وزارتخانه و قطعه‌سازان، قطعاتی نظیر ایربگ و برخی قطعات الکترونیکی که مشکلاتی برای خودروسازان ایجاد کرده، توسط برخی زیرمجموعه‌های وزارت دفاع ساخته شود و در اختیار خودروسازان قرار گیرد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وزارت دفاع ظرفیت ساخت ۱۴۷ قطعه وارداتی موردنیاز تولید خودرو را دارد؛ وزارت دفاع باید راهکاری در نظر گیرد تا هزینه تولید قطعات موردنیاز کاهش یابد.

وی با بیان اینکه در صورت تمایل خودروسازان وزارت دفاع می‌تواند به این شرکت‌ها در طراحی پلت‌فرم نیز کمک کند بیان کرد: حوزه پژوهشی وزارت دفاع و مرکز مطالعات خودروسازان می‌توانند تجربه خود در زمینه تولید را به اشتراک گذارند.